BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
Colegiul Tehnic de Posta si Telecomunicatii "Gheorghe Airinei"

Proiecte didactice

Ing. Calin Mihaela
 

 

 

  • PROIECTAREA UNITATII DE INVATARE

  • ELEMENTE DE DESEN PROIECTIV

 

  • I Unitatea de competenţă : Elemente de desen proiectiv
  • II Competente generale: . Transpunerea informaţiilor tehnologice în reprezentări grafice prin intermediul simbolurilor convenţionale
  • III Copetente specifice II.4. Reprezentarea în proiecţie ortogonală a corpurilor geometrice simple
  • IV Competenţe vizate :1. Enumerarea principalelor sisteme de proiecţie
  • 2. Reprezentarea punctul în proiecţie dublă şi
  • triplă.
  • 3. Reprezentarea în epură a figurilor si corpurilor
  • geometrice simple
  • 4. Determinarea celei de-a treia proiecţii
  • V. Conţinuturi
  • C1- Proiecţia centrală şi proiecţia ortogonală
  • C2- Reprezentarea punctului
  • C21-Proiecţia punctului pe un plan
  • C22- Proiecţia punctului în dublă proiecţie ortogonală
  • C23- Tripla proiecţie ortogonală a punctului
  • C3- Reprezentarea în epură a corpurilor geometrice
  • C31- Reprezentarea poliedrelor ( cub, prismă, paralelipiped)
  • C32- Reprezentarea corpurilor cu suprafaţe de rotaţie (con,
  • sferă, elipsoid)
  • C4- Aşezarea normală a proiecţiilor
  • C5- Determinarea celei de-a treia proiecţii
  • VI Resurse procedurale:
  • -expunerea, demonstraţie, studiu de caz,
  • învăţarea prin descoperire, obseravarea dirijată şi
  • independentă, conversaţia
  • VII. Forme de activitate:
  • - activitate frontală, activitate pe grupe de elevi (determinarea
  • celei de-a treia proiecţii), fişe de lucru, exerciţii de
  • reprezentarea pieselor simple în şase plane de proiecţie
  • VIII Valori si atitudini :
  • - Manifestarea gândirii critice şi creative în domeniul tehnic
  • Unitatea de învăţare/Tema : Elemente de desen proiectiv
  • Lecţia : Sisteme de proiectie
  • Tipul lecţiei : Lecţie de dobândire de noi cunoştinţe
  • Locul de desfasurare : sala de clasa
  •  
  • 1. Obiectivul cadru :
  • Dezvoltarea capacităţii de identificare a tipului de sistem de proiectie pentru realizarea reprezentarii unei epure.
  • 2. Obiective de referinţă : la sfârşitul lecţiei elevul va fi capabil:
  • O1. sa definească notiunea de sistem de proiectie
  • O2. sa identifice elementele caracteristice ale unui sistem de proiectie
  • O3. sa defineasca elementele caracteristice ale unui sistem de proiectie
  • O4. sa identifice tipurile de sisteme de proiectie
  • O5. sa compare caracteristicile celor doua sisteme de proiectie
  • O6. sa compare avantajele si dejavantajele celor doua sisteme de proiectie
  • O7. sa identifice cele trei plane de proiectie ale unui triedru de proiectie
  • O8. sa identifice coordonatele punctului
  • O9. sa reprezinte correct in epura un punct de coordonate date
  • O10. sa-si formeze deprinderi de lucru în echipă;
  • O11. sa utilizeze limbajul de specialitate în comunicare
  • 3. Conţinuturi:
  • Sisteme de proiectie. Notiuni generale
  • Sistemul de proiectie central-conic si sistemul de proiectie parallel-cilindric
  • Triedrul de proiectie
  • Epura punctului
  • 4. Activităţi de învăţare:
  • A1. definiţi noţiunile de sistem de proiectie, triedru de proiectie, epura
  • A2. comparaţi sistemul de proiectie central-conic cu sistemul de proiectie paralel-cilindric
  • A3. reprezentati correct in epura un punct de coordonate date
  • A4. completaţi fisele de lucru primite
  • A5. formulaţi concluzii asupra activităţii pe care aţi desfăşurat-o
  •  

5. STRUCTURA LECŢIEI (I)

 

Nr

Crt

ETAPELE

LECŢIEI

ACTIVITATEA PROFESORULUI

ACTIVITATEA

ELEVULUI

TIMP

(MIN)

1.

Organizare

-face prezenţa

-notează absenţele

-răspunde la

solicitarea

profesorului

2’

2.

 

 

Desfăşurarea activităţii de predare

 

-Prezintă procedeele de proiecţie:

-centrală

-ortogonală

-Prezintă modul de reprezentare a punctului în proiecţie simplă, dublă şi triplă

 

-urmăresc cu atenţie lecţia

-desenează pe caiete exemplele prezentate de profesor pe tablă

 

 

20’

3.

 

Activitatea de evaluare a acumulării cunoştinţelor teoretice

 

 

- realizeaza fixarea cunoştinţelor noi (asigurarea unui feedback eficient)

- împarte elevilor fişe de lucru şi explică modul de rezolvare

 

-sunt atenţi la explicaţii

-efectuează sasrcinile din fişa de lucru

 

10’

4.

 

Activitate aplicativă

Trasează sarcini de lucru elevilor în mod individual

-sunt atenţi şi lucrează în clasă tema repartizată referitor la proiecţia şi epura punctului

 

 

15’

5.

 

Încheierea activităţii

- face aprecieri

asupra temei

- notează o parte din

elevi

-anunţă tema acasă

-sunt atenţi la concluzii

-notează tema pentru acasă

 

3’

 

6. Fisa de lucru

 

Definiţi ce este proiectarea.

Precizaţi care sunt elementele proiectării

Completaţi: - la proiecţia centrală proiectantele sunt ……..

- la proiecţia ortogonală proiectantele sunt ……

Identificaţia care tip de proiecţie se utilizează în desenul tehnic.

Numiţi planele V şi H şi ce poziţii au unul faţă de altul.

Specificaţi care sunt coordonatele punctului si pe ce axa de coordonate se reprezinta acestea.

 

7 (1 ). Aplicaţii practice

 

Se da punctul A(30, 15, 45). Sa se construiasca epura punctului in tripla proiectie orogonala.

 

8(1) Tema acasă

Se va construi epura punctului de cote date /problemele 1, 2/pag 34-35 manual

 

Unitatea de învăţare/Tema : Elemente de desen proiectiv

Lecţia : Epura corpurilor geometrice simple

Tipul lecţiei : Lecţie mixta

Locul de desfasurare : sala de clasa

 

1. Obiectivul cadru :

Dezvoltarea capacităţii de identificare a celei de-a treia proiectii

2. Obiective de referinţă : la sfârşitul lecţiei elevul va fi capabil:

O1. sa definească notiunea epura

O2. sa identifice proiectiile unui corp geometric dat pe cele trei plane de proiectie ale triedrului de proiectie

O3. sa reprezinte in epura un corp geometric regulat

O4. sa-si formeze deprinderi de lucru în echipă;

O5. sa utilizeze limbajul de specialitate în comunicare

3. Conţinuturi:

Epura in dubla proiectie ortogonala a unui corp geometric simplu

Epura in tripla proiectie ortogonala a unui corp geometric simplu

 

4. Activităţi de învăţare:

A1. definiţi noţiunea: epura

A2. reprezentati corect in epura un cilindru, cand se dau raza bazei si inaltimea

A3. formulaţi concluzii asupra activităţii pe care aţi desfăşurat-o

 

5. STRUCTURA LECŢIEI (II)

Nr

Crt

ETAPELE

LECŢIEI

ACTIVITATEA PROFESORULUI

ACTIVITATEA

ELEVULUI

TIMP

(MIN)

1.

Organizare

-face prezenţa

-notează absenţele

-răspunde la

solicitarea

profesorului

2’

2

Reactualizarea cunoştinţelor

- adresează întrebări

despre proiecţia punctului şi a sistemelor de proiectare

-sunt atenţi si

răspund la

întrebările puse de professor

 

10’

3.

Evaluarea cunoştinţelor

- verifică prin sondaj tema realizată acasă, făcând aprecieri asupra modului de realizare

- sunt atenţi la analiza temei

 

 

10’

4.

Desfăşurarea activităţii de predare

- realizează la tablă epura diferitelor corpuri geometrice simple împreună cu elevii

-urmăresc cu atenţie lecţia şi desenează pe caiete exemplele prezentate de profesor

-participă la lecţie efectuând la tablă sub îndrumarea profesorului diverse sarcini

 

 

15’

5.

Activitate practică

-Imparte sarcini de lucru elevilor, sub forma unor probleme

-elevii sunt atenţi la explicaţii şi rezolvă sarcinile date

 

10’

6.

Încheierea activităţii

- face aprecieri

asupra lectiei

-anunţă tema acasă

-sunt atenţi la concluzii

-notează tema pentru acasă

 

3’

 

 

 

6(2). Aplicaţii practice: Construiti in tripla proiectie ortogonalaepura cilindrului cu diametriul d=20 mm si inaltimea h=40 mm. Baza cilindrului este paralela cu planul orizontal.

7(2). Tema acasă. Să se realize epura diferitelor corpuri geometrice dându-se dimensiunile acestora. Problemele 1, 2/pagina 40 manual clasa a IX-a. Reprezentarile vor fi efectuate pe format A4, pe care se va trasa in prealabil chenarul si indicatorul formatului.

 

 

Unitatea de învăţare/Tema : Elemente de desen proiectiv

Lecţia : Asezarea normala a proiectiilor. Determinarea celei de-a treia proiectii

Tipul lecţiei : Lecţie mixta

Locul de desfasurare : sala de clasa

 

1. Obiectivul cadru :

Dezvoltarea capacităţii de identificare a celei de-a treia proiectii, a gândirii critice şi creative în domeniul tehnic

2. Obiective de referinţă : la sfârşitul lecţiei elevul va fi capabil:

O1. sa definească notiunea vedere

O2. sa identifice cele sase vederi (proiectii)

O3. sa identifice aranjarea vederilor

O4. sa identifice cele sase proiectii ale obiectului desenat

O5.sa reprezinte cele sase proiectii ale obiectului dat

O6. sa identifice, in epura, a treia proiectie fiind date doua proiectii

O7. sa-si formeze deprinderi de lucru în echipă;

O8. sa utilizeze limbajul de specialitate în comunicare

3. Conţinuturi:

Dispunerea in plan a proiectiilor

Determinarea celei de-a treia proiectii

 

4. Activităţi de învăţare:

A1. explicati pozitionarea celor sase vederi (proiectii)

A2. denumiti vederea pentru o reprezentare data

A3. identificati cele sase proiectii ale obiectului desenat

A4. desenati pe caiet cele sase proiectii asezate conform “Dispunerii proiectiilor”

A5. completati ce-a de-a treia proiectie in concordanta cu cele doua proiectii date.

A6. formulaţi concluzii asupra activităţii pe care aţi desfăşurat-o

 

5. STRUCTURA LECŢIEI (III)

 

Nr

crt

ETAPELE

LECŢIEI

ACTIVITATEA PROFESORULUI

ACTIVITATEA

ELEVULUI

TIMP

(MIN)

1.

Organizare

-face prezenţa

-notează absenţele

-răspunde la

solicitarea

profesorului

2’

2

Reactualizarea cunoştinţelor

- adresează întrebări privind reprezentarea in epura a corpurilor geometrice

-sunt atenţi şi se

anunţă pentru a

răspunde la

întrebări

 

10’

3.

 

Evaluarea cunoştinţelor

 

 

- Preia planşele elevilor în vederea notării

- discută câteva planşe şi notează elevii

- sunt atenţi la comentariile şi observaţii făcute faţă de tema de acasă a colegilor

 

 

10’

4.

Desfăşurarea activităţii de predare

 

 

- Prezintă elevilor aşezarea normală a proiecţiilor şi modul de determinare a celei de-a treia proiecţii

-scoate elevii la tablă dirijând realizarea proiecţiilor

 

-urmăresc cu atenţie lecţia şi transcriu de pe tablă construcţiile grafice

 

 

15’

5.

Activitate practică

- precizează tema cu privire la obţinerea celei de-a treia proiecţii

-sunt atenţi şi elaborează sarcina trasată individual şi pe grupe

 

10’

5.

Încheierea activităţii

- face aprecieri

asupra temei

-anunţă tema acasă

-sunt atenţi la concluzii

-notează tema pentru acasă

 

3’

 

 

6(3). Aplicaţii practice: Completati cea de-a treia proiectie in concordanta cu cele doua proiectii date./probelam 1/pag 43- manual de desen tehnic clasa a IX-a.

7(3) Tema acasă : Se dau două proiecţii a formelor alăturate şi se cere construcţia proiecţiei lipsă.Problema 2, 3/pag43 - manual de desen ethnic clasa a IX-a

 

PROBA DE AUTOEVALUARE

Rezolvati sarcinile urmatoare si comparati raspunsurile voastre cu rezolvarea data.

Autoevaluati-va conform punctajului acordat.

Timp de lucru : 15 min.

Se acorda 1 punct din oficiu.

 

Subiectul A :

 

Incercuiti raspunsul considerat corect.

Triedrul de proiectie este format din :

o racordare

o epura

trei plane de proiectie………………………………………… 1, 5p

 

La sistemul de proiectie central conic, centrul de proiectie este plasat :

la distanta finita

la distanta infinita

apartine planului de proiectie………………………………….1, 5 p

 

La sistemul de proiectie paralel-cilindric, liniile de proiectie sunt :

perpendiculare

concurente

paralele…………………………………………………………1,5 p

 

Subiectul B :

Stabiliti prin sageti, corespondenta intre notiunile dintre cele doua coloane :

Vedere de sus proiectia piesei pe plan vertical

Vedere din fata proiectia piesei pe plan orizontal

Proiectia piesei pe plan lateral……….1 p

Subiectul C :

Apreciati valoarea de adevar a enunturilor incercuind A (adevarat) sau F (fals).

1. Reprezentarea in tripla proiectie ortogonala se numeste epura A F

2. Planele triedrului de proiectie sunt :orizontal, vertical si lateral A F

……………………………………………………………………0, 5*2=1 p

 

 

Subiectul D :

Completati spatiile libere cu cuvinte potrivite.

Sistemul de proiectie este definit ca totalitatea ……………. Si …………. Folosite la …………… unui obiect dintr-un ………… cu un numar de dimensiuni, in altul cu un numar de ………………….. .

0,5*5=2,5 p

 

 

 

PROBA DE EVALUARE

 

Timp de lucru : 40 minute

Se acorda 1 punct din oficiu

 

Completati formatul A4 cu chenar si indicator. Reprezentati cele sase proiectii ale obiectului alaturat si precizati denumirea fiecaruia.

 

BAREM DE CORECTARE :

1.Respectarea normelor generale de reprezentare in desenul tehnic :

    grosimea liniilor……………………………………….0,5 p

    utilizarea corecta a tipurilor de linii…………………… 2 p

    utilizarea scrierii standardizate………………………..0, 5 p

 

2.Respectarea regulilor de reprezentare prin metoda cubului de proiectie :

proiectarea obiectului dupa sase directii……………………..1,5 p

dispunerea in plan a proiectiilor………………………………..3 p

denumirea corecta a proiectiilor……………………………..0, 5 p

 

3. Acuratetea desenului intocmit……………………………………...1 p